Promocje
DROPS Soft Tweed - włóczka wełniana
DROPS Soft Tweed - włóczka wełniana
19,60 zł 18,50 zł
DROPS Alpaca - włóczka z alpaki
DROPS Alpaca - włóczka z alpaki
16,40 zł 11,50 zł
DROPS Safran - włóczka bawełniana
DROPS Safran - włóczka bawełniana
7,00 zł 4,90 zł
DROPS Paris - włóczka bawełniana
DROPS Paris - włóczka bawełniana
6,50 zł 4,50 zł
DROPS Snow - włóczka wełniana
DROPS Snow - włóczka wełniana
9,90 zł 8,70 zł
DROPS Muskat - włóczka bawełniana
DROPS Muskat - włóczka bawełniana
9,70 zł 9,00 zł
DROPS Baby Merino - włóczka z merynosa
DROPS Baby Merino - włóczka z merynosa
15,50 zł 13,00 zł
DROPS Merino Extra Fine - włóczka z merynosa
DROPS Merino Extra Fine - włóczka z merynosa
15,50 zł 13,30 zł
DROPS Karisma - włóczka wełniana
DROPS Karisma - włóczka wełniana
11,30 zł 9,90 zł
DROPS Wish - włóczka z alpaki
DROPS Wish - włóczka z alpaki
23,90 zł 21,50 zł
DROPS Air - włóczka z alpaki
DROPS Air - włóczka z alpaki
23,90 zł 21,30 zł
DROPS Polaris - włóczka wełniana
DROPS Polaris - włóczka wełniana
20,90 zł 18,70 zł
PROJEKT BRAND / Jak zaprojektować logo dla Twojej marki rękodzielniczej?
PROJEKT BRAND / Jak zaprojektować logo dla Twojej marki rękodzielniczej?

Witam Cię w nowej serii na moim blogu. Projekt Brand powstał, ponieważ zauważyłam jak wiele z Was marzy lub już sprzedaje swoje własne udziergi.
Te przedsięwzięcia mają różny stopień zaawansowania i powodzenia. Chciałabym przybliżyć Wam parę kwestii związanych z budowaniem marki, abyście były w stanie maksymalnie wykorzystać swój potencjał i zostać docenione na tym jakże konkurencyjnym rynku.

Naturalnym początkiem Naszej przygody mianuję logo i to od niego zaczniemy dziś tę serię.

Logo i jego znaczenie

Dlaczego uważam, że logo jest ważnym elementem Twojej marki? Z mojego punktu widzenia (cżyli grafika z wielką pasją dla rękodzieła) logo jest tym elementem, gdzie wszystko się zaczyna. Jest to pierwszy komunikat, którym oddziałujesz na klienta i gdzie zaczynasz opowiadać swoją historię.

Oczywiście da się sprzedawać cokolwiek nie posiadając logo. Jeżeli myślimy natomiast o budowaniu swojej marki, będzie ono niezbędne. Dzięki niemu będziesz rozpoznawana a Twoi klienci będą wiedzieć, czego mogą się po tobie spodziewać. I nie daj się zwieść, że to coś złego. Nasze mózgi kochają porządek, dlatego podświadomie staramy się porządkować wszystkie docierające do nas informacje i w pewnym sensie je „szufladkować”.

Zasady projektowania znaku

Mając na uwadze to, co napisałam przed chwilą, możemy dojść do bardzo istotnego wniosku i zarazem pierwszej zasady w projektowaniu logo. Mianowicie: prostota. To ona jest najważniejsza. I po stokroć ważniejsza od tego ile sprytnych ukrytych znaczeń posiada Twój znak. Jeśli będzie zbyt skomplikowany, nikt go nie zapamięta. Im łatwiej będzie Twoim odbiorcom odtworzyć Twoje logo z pamięci, tym lepiej. Pomocne będą tu wszelkie formy geometryczne i zachowanie jak najmniejszej liczby elementów potrzebnych do zakomunikowania wybranej idei.

Prostota ma też szczególną wagę podczas reprodukcji Twojego znaku. Druk ma swoje ograniczenia, a musisz pamiętać o tym, żeby zmieścić swoje logo na małej powierzchni jak np. wizytówka, a przede wszystkim metka! Z tego względu powinnaś wystrzegać się wszelkich maleńkich detali, które przy zmniejszeniu znaku do np. 1,5cm zwyczajnie znikną. Możesz przeprowadzić prosty test, aby upewnić się, że Twoje logo ma odpowiednią formę. Wydrukuj je właśnie w małym formacie (np. tak by zmieściło się na metce) i sprawdź, czy nadal wygląda tak samo. Jeśli detale są niewidoczne, znaczy to że trzeba je zlikwidować.

Kolejną rzeczą, nad którą radzę się zastanowić jest Twój cel. Pamiętaj, że logo jest elementem komunikacji, dlatego zanim zaczniesz się zastanawiać jak wkomponować motek włóczki w swoje imię, zastanów się, co tak naprawdę chcesz komunikować. Jaka jest Twoja marka? Do kogo chcesz trafiać? Chcesz podkreślić jej elegancję i luksus, czy może ekologiczne i zrównoważone podejście? Co innego będziesz komunikować sprzedając drogie swetry na indywidualne zamówienie dla lekarek i prawniczek, a co innego, gdy dziergasz słodkie czapeczki na sesje noworodkowe. Jeżeli masz trudność zrozumieć o czym mówię, postaraj się najpierw poobserwować. Zobacz, jak komunikują marki modowe, a jak te dziecięce. Zwróć też uwagę, że spora część brandów z branży fashion nie potrzebuje nawet znaków, a wykorzystuje samą typografię. Dzięki niej są w stanie przekazywać elegancję, świeżość, czy nawiązują do tradycji.

Dlaczego to tak ważne? Twoja marka musi przekazywać wartość, z którą Twój klient zechce się utożsamiać. Dobrze zaplanowana strategia brandingu jest w stanie znacząco podnieść wartość produktów danej marki i jest to dla Ciebie szansa, ale i zagrożenie. Może się bowiem okazać, że bez odpowiedniej komunikacji nie będziesz w stanie dotrzeć do klienta, który będzie gotów zapłacić odpowiednią cenę za Twoje rękodzieło.

Podczas burzy mózgów warto wygenerować jak najwięcej pomysłów. Jednak podczas projektowania finalnego znaku, najlepiej będzie skoncentrować się na jednej idei. Kiedy już wpadniesz w ten wir nieskrępowanej kreatywności, bardzo łatwo przepaść. Zechcesz wtedy zawrzeć jak najwięcej pomysłów w Twoim dziele. Motek, druty, kwiaty, koty... Powstrzymaj się. Dużo więcej da Ci jedna dobrze dopracowana idea, niż wszystko naraz. Musisz pamiętać, że Twój odbiorca nie będzie poświęcał czasu na dogłębną analizę Twojego logo, a rzuci na nie tylko przelotne spojrzenie.

Dobrą praktyką jest również sprawdzić, co robi konkurencja. Jeżeli zauważysz, że jakiś motyw powtarza się w znakach podobnych marek, powinno być to dla Ciebie sygnałem, czego nie robić - i jak dzięki temu się wyróżnić. 

Typografia

Wspomniałam wcześniej o tym, że wiele marek modowych wykorzystuje tylko typografię w swoich znakach. Ma to zastosowanie w markach premium jak np. Saint Laurent, czy Balenciaga, ale także w zwykłych sieciówkach np. H&M, czy Zara. Choć zagadnienie typografii jest bardzo obszerne, chciałabym przytoczyć tutaj choć podstawowe zagadnienia. Jeżeli ten temat Cię zainteresuje, polecam jego dalszą eksplorację.

Najprostszą klasyfikacją jest podział krojów pisma na szeryfowe i bezszeryfowe. Pismo szeryfowe to takie, które posiada szeryfy (poziome lub pionowe zakończenia kresek liter, pozostałość po piśmie narzędziowym). Analogicznie pismo bezszeryfowe to takie, które tych szeryfów nie posiada. Możemy wyróżnić też takie odmiany jak pismo dekoracyjne, czy "pisanki". Wiedza o różnych typach pozwala nam uchwycić charakter, który możemy z ich pomocą komunikować. Możemy uogólnić, że kroje szeryfowe są eleganckie, nawiązują do tradycji; bezszeryfowe zaś są bardziej współczesne, uniwersalne. Pisanki zazwyczaj mają kobiecy charakter, a dekoracyjne to już totalny odlot. Jeżeli zajrzysz do materiałów na końcu artykułu, z pewnością dowiesz się czegoś więcej już w interesującym Cię temacie.

Na koniec

Jeżeli ten tekst sprawił, że czujesz się onieśmielona i przytłoczona, pamiętaj o zasadzie pareto: 20% Twojego wysiłku przynosi 80% korzyści. Twoje logo nie musi być idealne. Ważne jest to, co dzięki niemu komunikujesz. Dlatego właśnie jestem pewna, że poradzisz sobie z jego przygotowaniem: w końcu to Ty najlepiej wiesz, co masz w sobie dobrego i co chcesz przekazać światu poprzez swoją markę.
Mam nadzieję, że ten artykuł Ci pomógł. Jeśli tak, podziel się nim z innymi osobami, które tego potrzebują. Chętnie zobaczę efekty Waszej pracy, wiec nie wahaj się, aby mi je pokazać. Być może będę w stanie Ci pomóc.

 

Dodatkowe materiały

Książka „Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów”, David Airey

Kurs „Logo Design: From Concept to Presentation”, Sagi Haviv (na Domestika lub Skillshare)

Książka „Thinking with type”, Ellen Lupton 

A także YouTube i Pinterest to morze świetnych materiałów - sama z nich kiedyś korzystałam na mojej drodze pół-samouka :)

 

Całuję, Wiktoria

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl